Date: Sat, 5 Aug 2000 16:28:53 +0200 (CEST) From: Stian Soiland To: Tutlisten , Trondheimskontoret Cc: Geir , Cecilie , Øivind , Tonny Subject: Reisebrev, 2000-08-04 Gothenburg/Copenhagen Her kommer altså mitt siste reisebrev for sommeren. Som nevnt i tidligere brev skulle jeg altså reise til Göteborg med Cecilie, en god venninne fra Stavanger. Det at vi i utgangspunktet befant oss i to forskjellige byer ble ordnet etter en times prøving og feiling på scandinavien.net, slik at vi møttes på Gardermoen. Vel fremme i Göteborg tuslet vi litt rundt i Nordstan, byens største kjøpesenter, som egentlig var en stor gate (faktisk flere) med glasstak, omtrent som NTNU Dragvoll, bare større. Stilig. På senteret hadde alle butikene 'rea', som oppfører seg omtrent som norske 'salg'. Jeg ble faktist et øyeblikk bitt av shoppingbasillen og kjøpte to skjorter til 70% rabatt. Så skulle vi finne et sted å sove. Problemet? Fullt overalt. Trøtte og leie etter lang leting fant vi endelig et dobbeltrom. Dømmende etter ansiktsuttrykkene våre må resepsjonisten ha trodd vi hadde en major fight da vi eksplisit presiserte at det skulle være seperate senger. :-) Vi var to dager i den vakre svenske byen, og fikk med oss ting som Liseberg, kunstmuseet, avenyen, operaen (på utsiden ihvertfall, der var sommerstengt), Suluhallen (stort matmarked) og av alle ting den gamle fotballstadioen (ja, vi gikk oss vill!). To dager var egentlig akkurat passe til at man fikk med seg en god del av byen. Jeg er fortsatt imponert over hvor hyggelige mennesker som bor i byen, som det er veldig lett å komme i prat med, men Cecilie opplevde ikke det samme. Jeg har en mistanke om at det egentlig er meg i Gøteborg og ikke Gøteborgsboerne det er noe med. Vi hadde bestemt oss for å våke siste natt før vi tok morgentoget til København. Iogforseg en helt grei idé, toget gikk klokken 0550, så en av planene var å gå ut på byen og drikke seg skitings, for så å sitte i et par timer på den døgnåpne McDonalds. Vi var for slitne til å drikke oss skitings, og den døgnåpne McDonalds stengte klokken 03. På jakt etter en BurgerKing som skulle være åpen gikk vi gjennom hele Avenyen et par ganger, før vi fant en McDonalds som egentlig var stengt, men som hadde åpent likevel, og der fikk vi endelig i oss en haug med mat. :) På togturen fra Göteborg til Malmö var vi stort sett stille, uten å prate sammen, med enkelte forsøk til å sove. Togvognen var en slik fantastisk X.2000-vogn, et krengetog tilsvarende Signatur. Siste bit av togturen fra Malmö over den nye, fantastiske broen i Øresund, var dog IKKE noe behagelig. Det var fullstendig kaos på togstasjonen, togene gikk hvert kvarter, men var 20 minutt forsinket. I tillegg ble enkelte tog innstilt uten varsel, og da det endelig kom et tog presset alle seg inn i det, slik at man stod stappet som sild i tønne. På togstasjonene underveis måtte konduktøren presse seg ut for å banne og si stygge ting til frekke tyskere som absolutt likevel ville være med selv om toget var på bristegrensen. Vi fikk endelig denne backpackerfølelsen for fullt. Både jeg og Cecilie hadde fundert litt på dette med å reise på interrail, men forskjellen mellom å sove på hotell med dusj og å ligge på en benk og gå i de samme klærne dag for dag i kombinasjon med stressende togreiser gjorde at en slik tanke ble slått bort for lang tid. Fremme i denne store, fantastiske danske hovedstaden gikk endelig alt etter planene. Vi spiste en frokost på en kafé i Strøget, dog innendørs iogmed at det begynte å regne. Deretter gikk vi. Vi gikk mye. Vi gikk egentlig hele dagen, men fikk også sett noe som føles som en stor del av byen, men som ved ettertanke egentlig bare er en bitteliten del av byen. En tur ifra hotellet og ut til «Den lille havfrue» og tilbake var godt over en mil med de små omveiene vi tok underveis. Neste gang jeg er i København skal jeg leie sykkel. Definitivt. Hva fikk vi så sett? Jo, Strøget, selvsagt, den kjempelange handlegaten med haugevis av folk, i disse tider 95% turister og 5% gjøglere. Vi besøkte som nevnt også Den lille havfruen, hvor tyskere stilte seg opp ved siden av og tok bilder (Ja, Cecilie også.. men det var en ganske vågal affære, det var nemlig høyvann), samt Nationalmuseet, Klunkehjemmet (en bevart 1800-talls borgerleilighet), voksmuseet, et par slott og diverse andre gater rundtomkring. Dømmende etter bykartets liste over "Attraktioner og seværdigheter" har vi bare sett 7 av 289 'viktige ting', men det tar ikke jeg så tungt. Det betyr jo bare at der er mer å se neste gang man er innom. Jeg følte dog at det hadde vært en stor fordel å hatt med seg noen som kjente byen fra før, København var en by som var mye vanskeligere å bli kjent med på et par dager i motsetning til Göteborg. (Nå hadde jeg jo vært i sistnevnte by før, men jeg tror Cecilie er enig med meg.) Jeg brukte over en time på å bare tusle rundt i byen alene sammen med en 230 mm zoomlinse og tok bilder av tilfeldige mennesker. Jeg syntes det var ganske så fornøyelig, jeg er dog spent på hvordan bildene blir. Jeg tror jeg skal ta mer bilder på fritiden min, det var jo gøy. På Kastrup (flyplassen, vettu) handlet vi som galne. Vi dobbeltsjekket hvor stor kvoten egentlig var, og sjekket nøye hvordan det var med "Vin".. jo.. vin, det var alt under 20%. Praktisk. Jeg har aldri følt meg så mye turist som da jeg kom ombord i flyet med to Copenhagenbæreposer fyllt med whisky, elefantøl, røde pølser, bacon og røykpakker. (Cecilie hadde fylt sin kvote, jeg skal IKKE røyke! IKKE IKKE IKKE!!). Vi var altså to dager i hver av byene, slik at ferien varte fra tirsdag til fredag. Dette var egentlig akkurat passe lengde, opprinnelig hadde jeg lyst å ha litt større ferie, men jeg ser nå at det ikke hadde tjent noe særlig. To personer helt alene, sammen hele tiden, kan lett gå hverandre på nervene. Dette fant vi dog ut (etterhvert.. :) ), slik at vi passet på å gjøre ting hver for oss. Gode råd for fremtidige storbyturer: * Ikke ta ting som hotellopphold på sparket i sesongen. Sjekk opp ting på forhånd, gjerne via Internett. Bestill! * Bestill hotellrom på forhånd * Spis nok mat (vi spiste alt for sjelden, maksimalt to måltider på en dag) * Få nok tid til å drikke deg skitings, bruk ikke opp all energi tidligere på dagen * Lei sykkel i Köbenhavn * Ta tid for deg selv. Slit ikke ut reisepartneren din. * Ha gjerne med mobiltelefon (som virker i utlandet) begge to, men planlegg likevel når og hvor dere skal møtes etter seperate utflukter. -- Stian Søiland - Trondheim, Norway - http://stain.portveien.to/ Jeg kan ikke late som om jeg ikke vet det jeg vet. Men det er drit. Det er det virkelig. Gi meg en ball. Gi meg en sykkel. Det er størrelser jeg takler. [Loe]