Date: Wed, 5 Apr 2000 19:41:27 +0200 From: Christopher Pharo Glæserud Reply-To: orakel@orakel.ntnu.no To: Stian Soiland Cc: orakel@orakel.ntnu.no Subject: Re: Lastebiler Stian Soiland, > Nå har jeg gått og lurt på dette i 12 år: > > Hvorfor er det mange lastebiler som har et ekstra par bakhjul med aksling > og det hele, men heist opp ifra bakken? Hva er vitsen med disse hjulene? > Er det i tilfelle lastebilen steiler? Hvorfor får ikke hjulene være nedi > bakken? Kan dere hjelpe meg å finne svar på dette ville jeg blitt evig > takknemlig! Lastebiler med dobbel bakaksling bruker kun begge to i tilfeller dette er nødvendig. Siden det blir mer friksjon når begge hjulsettene er i kontakt med bakken, velger man å bruke det bare når man ikke har tung last. Dersom man laster opp slik at belastningen for ett hjulsett ville blitt for mye, senker man ned det fremre hjulparet. -- Med vennlig hilsen, Christopher Pharo Glaeserud (glaserud@orakel.ntnu.no) Orakeltjenesten, NTNU - DESK/ITEA