Date: Wed, 21 Apr 1999 04:17:55 +0200 (CEST) From: Stian Soiland Reply-To: Stian Soiland To: kundeservice@netcom-gsm.no Subject: Fakturaens utseende og innhold Jeg vil gjerne få komme med noen kommentarer angående fakturaen slik den er idag.. Denne meldingen må GJERNE videresendes til rette vedkommende i administrasjonen. Jeg savner en mer detaljert beskrivelse av kundens ringemønstre. I det minste burde det stått hvor mange timer, minutter og sekunder det er ringt for i hver kategori. For SMS-meldinger burde det kanskje stått antall meldinger.. Jeg ble litt forvirret da det stod 141,06 kroner i SMS, da jeg vitterlig husker at de kostet 1,50.. men med litt regning fant jeg ut at de kostet 1,22 + mva., og da stemte beløpene. Det er litt forvirrende og skrekkelig unødvendig å ha *4* kolonner for forsjellige beløper med og uten MVA, med og uten løk, etc.. det burde være nok med EN kolonne samt kanskje en stjerne eller.no som sa ifra hvis et beløp var MVA-fritt. Dermed ville det være rikelig plass til å inkludere hvor lenge man har ringt, faktisk halve arkets bredde. Det er så mye at det er plass til å inkludere tid brukt i hver tids-kategori også. Dermed kan en VELDIG ENKELT se om en bruker riktig abonnementsform. Nå kan jeg kanskje forstå hvis Netcom helst vil at kunden ikke skal finne ut av dette så lett og holde seg til den dyreste abonnementsformen, men jeg synes dette ville vært ærligere ovenfor kunden. Det er ellers i næringslivet normal praksis å vise hva man faktisk betaler for. Kjøper man epler i butikken står det på kassalappen (og den er LITEN i forhold til fakturaarket) både vekt og pris pr. kg samt hvor meget eplene kostet. Hvis man bestiller bøker fra et trykkeri får man vite nøyaktig hvor mange bøker man får tilsendt og skal betale for. Enhetsprisen synes jeg på den annen side ikke er nødvendig å inkludere iogmed at disse er rimelig faste. Til nøds kunne de vært trykket på baksiden av fakturaen. Men det burde i minste fall, om man ikke klarer å få inn tidsdifferensieringen, være mulighet for å få inn hva man ringer for i forskjellige priskategorier. Hvor mye har jeg ringt for til fasttelefoner? Enn til Netcomtelefoner? Har jeg ringt til noen skrullinger med Telenor Mobil egentlig? Når prisene i tillegg er tidsdifferensiert synes jeg det burde passet med å angi tidsforbruket innenfor hver prisdel av døgnet, da man ikke enkelt kan regne seg ut til hvor meget man har brukt i de forskjellige kategoriene. I kontrast kan det vel nevnes at det er SVÆRT enkelt å dele på 1,23 for å finne beløpet uten mva, men dette bruker Netcom 1/8 av et A4-ark til å fortelle oss likevel. Jeg er sikker på at dere kommer til å nevne at man kan bestille spesifisert regning for bare 10 kroner måneden. Nå skal det nevnes at de som ønsker å vite hvordan de bruker pengene sine (de fleste, vil jeg anta?) ikke er interessert i å sitte med regnemaskin og 16 ark skrevet på begge sider med lister over telefonsamtaler for å finne ut noe Netcoms sikkert ganske så avanserte datasystem klarer å presse ut på 0.001 sekunder... Jeg vil tro de fleste kunder ville bli glade over å få vite mer nøyaktig hvordan de ringer. Hvis en løsning på papir blir umulig fordi man må skrive ut på begge sider av arket eller kanskje tilogmed inkludere et til ark, eller klare å reorganisere den 1/4 av arket med diverse ting øverst på arket (såvidt jeg kan se er det meste på fakturaarket skrevet ut og dermed variabelt utenom logoen øverst og giro-oppsettet nederst), ville en www-løsning vært SVÆRT velkommen. Jeg ser for meg at man logger inn med telefonnummer og en PIN-kode man første gang får tilsendt som SMS-melding eller er skrevet på papirfaktura. Det hele bør for personvernets skyld være sikkert med kryptert overføring, noe de fleste moderne webtjenere, som fx. Apache, enkelt støtter. På websiden bør man få opp en listing med alle priskategorier og tids-"soner" og tid brukt / beløp. Skal man gjøre seg ekstra populær legger man inn muligheten for å sammenlikne med tidligere måneder. Å få full spesifisert regning på web bør kun tillates hvis man først har åpnet hos kundeservice for dette. Jeg ser ingenting iveien for å måtte betale 10 kroner for dette, selv om det da ikke vil være noen spesiell begrunnelse for å ta betalt. Er man riktig kunderettet legger man inn muligheten for å kunne kjøre en test på hvordan regningen ville sett ut hvis man var kunde med en annen abonnementsform men med samme ringemønster. I såfall bør priser for å skifte abonnement komme opp med rød skrift eller.no slik at kunden ikke blir forledet til å bytte uten å tenke seg om. Hvis websiten laget en sammenlikningsmatrise også med de viktigste feltene (de som er i bruk på fakturaen pr. idag fx) med forskjellige abonnementsformer, samt linker til å endre abonnementstype vil man gi et profft inntrykk og samtidig si at man bryr seg om sine kunder. (og dermed beholde dem). Det anbefales sterkt at hvis en slik løsning vurderes at det ikke brukes Java-applikasjoner (utenom fx. hvis man skal ha avansert prøv-og-se-faktura-test hvor man fx. kan justere tidsbruken etc, dette bør isåfall være et eget valg). Bruk av plugins frarådes som kjent sterkt da dette i tillegg ofte krever at brukeren sitter og venter på en svær nedlasting av et eller annet før han må stresse med å installere (ikke alle har så store kunnskaper om bruk av datamaskin fordi om de surfer, ejg tenker fx. på min mor). Jeg mottar meg glede svar. -- Stian Søiland